ISTORIJA TOMOSA
objavljeno 09.04.2021
Nakon II Svetskog rata, jugoslovenska vlada je nastojala da razvije industriju. U Sežani je 1954. godine osnovana kompanija za proizvodnju dvotočkaša, a uskoro je potpisan i ugovor za licencu sa austrijskom kompanijom Stejer-Dajmler-Puh (Steyr-Daimler-Puch).
TOMOS, skraćeno od TOvarna MOtornih koles Sežana, je poznati slovenački proizvođač motocikala i mopeda, sa sedištem u Koperu, Slovenija. Tomos je 1954. godine kupio licencu za proizvodnju moped modela od Puha. Od tada je pravio razne modele za istočnoevropsko tržište, uključujući motocikle, mopede, vanbrodske brodove, kao i automobile Citroen za domaće tržište.


                                                                                                                                                                                                                                           (Izvor: http://www.tomos.si/sl/ )

Tomos mopedi su se proizvodili i u Holandiji od 1966. godine. Ovo  je jedina fabrika mopeda u Holandiji, koja je opstala od ukupno 36 drugih fabrika iz ove branše u Holandiji. Jedan od najprodavanijih Tomos modela bio je Tomos 4L, koji se proizvodio u periodu od 1969. do 1980. godine. Holandski razvojni tim ovog proizvođača odgovoran je za uvođenje modela kao što su Kolibri, Targa i Revival. Osim evropskog tržišta, Tomos mopedi su se prodavali  i u SAD-u u periodu od 1976. do 2014. godine.
Prvi proizvod ove kompanije bio je motor TOMOS PUH SG 250. Godine 1955. sklopili su 137 ovih motora, 125 skutera i 100 mopeda. Sledeće godine, mopedi su činili većinu (1712) od ukupnog broja sastavljenih jedinica, zatim motocikli (615) i skuteri. Istovremeno sa licenciranom proizvodnjom Puha, Tomos je započeo izradu sopstvenih serijskih modela.

                                                                                                                                                                                           (Izvor: https://en.wikipedia.org/wiki/Puch#/media/File:Puch_motorcycle.jpg )

Krajem 1950-ih, brojne varijante mopeda PUH MS 50  proizvodile su se pod zajedničkim imenom Kolibri. Godine 1959. proizveli su više od 17.000 Kolibrija i potpisali prvi veliki ugovor za izvoz ovih mopeda za Švedsku. Najuspešniji Kolibri bio je TIP 12, dok je njegova verzija Kolibri T 12, koja je prvi put predstavljena 1961. godine, postala najpopularniji moped u Sloveniji.

                                                                                                                                                                                                 (Izvor: https://starodobnik.net/forum/index.php?/gallery/image/2889-dsc02200/ )

Početkom 1960-ih istraživanje tržišta pokazalo je da se interesovanje za teške motocikle smanjuje širom Evrope, a Tomos je prilagodio svoj asortiman i fokusirao se isključivo na proizvodnju dvotaktnih 50cm3 motocikala. Period 60-ih godina bio je naproduktivniji za Tomos. Holandija je postala značajno tržište 1960. godine, što potvrđuje podatak da je i danas najjače tržište za Tomos.

Početkom 70-ih godina, Tomos je počeo da se priprema za proizvodnju automatika sopstvenog dizajna, pošto je tržište sve više bilo zainteresovano za takvu vrstu motocikala, a komponente koje su se proizvodile u inostranstvu su bile sve skuplje. Stoga su proizveli A1 sa unapređenim motorom sa jednom brzinom, koji je ugrađen na ram prethodnog modela. Njegov naslednik A3, napravljen je 1973. godine kada su pokrenuli  novu, modernizovanu proizvodnu liniju sa automatizovanim mašinama za zavarivanje rama. Ovo je bio početak proizvodnje novih ramova u Tomosu, koji su se vizuelno razlikovali od dozvoljenih Puhovih ramova za motocikle.


Tomos Norton TN 750 Fastback, 1970, godina (Izvor: http://www.motori.hr/forum/index.php?topic=28224.11600)

           
Norton Commando Fastback 1968. godina (Izvor: http://automotoclassicsale.com/node/2798)

Srazmerno porastu životnog standarda, 70-ih godina rastao je i broj mladih kupaca. Privukli su ih automatici i mopedi tipa A-OS, A-ON i APN. APN tip je bio posebno popularan među mladima, zbog čega je Tomos počeo proizvoditi specijalne varijante ovih mopeda sa podignutim ručkama, sedištem sa leđnom podrškom, bočnim torbama i sa puno hromiranih delova.

U ovom periodu na tržištu se pojavilo nekoliko novih modela Kolibrija. Kolibri T-03, T-12 i T-13 su imali Puhove motore, dok je Kolibri 14B imao ugrađen motor proizveden od strane Tomosa, prema sopstvenom dizajnu. Takođe, na tržištu su se pojavili i Kolibri 15 sa jačim motorom, koji su skoro mogli da se takmiče sa motociklima.


Tomos T13, 1964. godina (Izvor: https://www.bolha.com/nadomestni-deli/deli-za-motorna-kolesa/motor-in-deli-motorja/tomos-t13-1316102448.html)



Tomos Tricikl, 1976. godina (Izvor: https://starodobnik.net/forum/index.php?/gallery/album/310-tomos-tricikel/)

Modernizacija

Tokom 60-ih i 70-ih godina razvojna aktivnost Tomosa dostigla je svoj vrhunac u smislu obima patenata i prototipova. Međutim, tokom perioda 1979 – 1980. godine, Tomos se prvi put suočio sa restriktivnim ekološkim standardima. Tokom 80-ih godina, Tomos je modernizovao čitav asortiman dvotočkaša i koncentrisao se na smanjenje nivoa buke, kao i emisije gasova i povećao udobnost vozača, zajedno sa modernijim izgledom.

Ceo spektar dvotočkaša je ponovo bio konkurentan globalno nakon modernizacije tokom 80-ih godina. Prvi proizvod iz ovog novog asortimana bio je APN 6 koji je uveden 1981. godine. Tomos je lansirao novu generaciju mopeda, BT 50 sa livenim točkovima i žmigavcima. Na osnovu ovog modela, Tomos ATX 50 C je kasnije proizveden za vožnju van puta.


Tomos APN 6 (Izvor: https://motobikeshop.rs/sr/blog/tomos-apn6-star-30-godina-a-nikad-vozen)

Tokom 90-ih, Tomos je izašao sa modelima Sprint, Targa i Targa LX. Druga dva modela kasnije su preimenovana u Tomos ST i Tomos LX.












Od 1959. godine, Tomos je počeo da proizvodi automobile pod licencom Citroen, u fabrici u Kopru i da ih prodaje na jugoslovenskom tržištu.

Zajednička saradnja Tomosa i Citroena, omogućila je Citroenu da uđe na jugoslovensko tržište automobila koje bilo zatvoreno za strane firme. Cimos (zajedničko proizvodno postrojenje Tomosa i Citroena) bio je 50% u vlasništvu Citroena i 50% u vlasništvu Tomosa tj. Jugoslovenske vlade.

    
Fabrika Tomos, Slovenija (Izvor: https://museu.ms/collection/object/21199?pUnitId=32&pDashed=crnobeli-negativ)
S obzirom da vlada Jugoslavije nije imala stabilnu valutu, često se koristio sistem plaćanja roba za robu (Barterov sistem), tako da je plaćanje Citroenu često bilo u žitaricama i sirovinama, što je Citroen dalje prodavao u Zapadnoj Evropi.

Vozila koja su najviše pravljena za jugoslovensko tržište: Ami 8, 2CB6, GS i Diana. Cimos je prodavao i uvozna vozila, CX i Mehari. Cimos GS se mogao razlikovati po okruglim farovima.

Godine 1981, Cimos je počeo da proizvodi specifičan model „Dak“, teretno vozilo slično Citroen 2CV Fourgonnette. Osim ovog modela, proizvodili su i model „Geri“. Oba modela vizelno su slična Diani, kao i Citroenovoj Acadiane. Dak je bio kraća verzija, dok je Geri bio pikap. Proizvedeno je svega 2.200 Daka i 900 Gerija, od 1981. do 1985. godine.

Danas postoji svega 16 očuvanih Gerija, dok je najočuvaniji upravo u Parisu, Francuska.


Isečak iz novina o proizvodnji Citroena u Cimosu (Izvor: http://www.autoslavia.com/1983-citroen-dak-900e/)

Citroen nije dozvolio Cimosu da izvozi ova teretna vozila, nakon čega je francuska kompanija prestala da izvozi delove jugoslovenskom partneru 1985. godine. Ovim potezom partnerstvo je  bilo osuđeno na propast.

Do početka 90-ih Cimos Citroen je još uvek isporučivao veliki broj delova za vozila koja su se pravila u Portugalu. Citroen je prodao svoj deo Cimosa 1996. godine.

Tomos - Citroen 2CV "SPAČEK"

(Izvor: https://sr.wikipedia.org/wiki/%D0%94%D0%B0%D1%82%D0%BE%D1%82%D0%B5%D0%BA%D0%B0:Citroen_2CV_3.jpg )

Tomos - Citroen Ami 6

(Izvor: https://en.wikipedia.org/wiki/Citro%C3%ABn_Ami#/media/File:Citroen_Ami_8_February_1973_mfd_1972_602cc.jpg )

Tomos - Citroen Diana 6

(Izvor: https://en.wikipedia.org/wiki/File:Citroen_Dyane_6.jpg )

Tomos - Citroen GS 
 
(Izvor: http://www.citroenet.org.uk/foreign/jugoslavija/tomos1.html )

Tomos - Citroen DAK/Geri

(Izvor: http://www.french-cars-in-america.com/2016/05/citroen-geri-the-unknown-citroen-cimos.html )


Propagandni materijal Cimos Citroena

(Izvor: http://www.french-cars-in-america.com/2016/05/citroen-geri-the-unknown-citroen-cimos.html , http://fcia.proboards.com/thread/308/citroen-geri )


(Izvor: http://fcia.proboards.com/thread/308/citroen-geri )

  
(Izvor: http://www.citroenet.org.uk/foreign/jugoslavija/images/ , https://museu.ms/collection/object/21199?pUnitId=32&pDashed=crnobeli-negativ )